سیاسی

چرا آموزش و پرورش بعد از 40 سال به این روزگار رسیده؟

دانشجویان دهک های پایین متاسفانه یا فرصتی برای ورود به دانشگاه پیدا نمی کنند یا با طبقه پایین وارد دانشگاه می شوند. یعنی فرصت های شغلی ممتاز در آینده در اختیار اقشار خاصی قرار می گیرد و به عبارتی مشاغل ممتاز جامعه در اختیار برخی اقشار ضعیف قرار نمی گیرد. مشاغلی که در اختیار اقشار ضعیف قرار می گیرد، جایی برای پیشرفت و توسعه نخواهد داشت و معمولاً از طبقه پایین برخوردار خواهند بود. اما چرا همه این اتفاقات رخ داده و ادامه دارد، زیرا شکاف در کیفیت آموزش در مدارس افزایش یافته و خلأ بزرگی در زمینه صلاحیت نیروی انسانی ایجاد شده است.
تاریخ انتشار: 13:31 – 18 سپتامبر 1403 ق.م

با انتشار اعداد و ارقام مرتبط با بالاترین نمرات آزمون کاندیداتوری، نسبت مدارس و دهک های مختلف با رتبه های زیر 3000 در آزمون کاندیداتوری نیز مشخص شد. طبق آمار دهک های اول، دوم و سوم (کم ترین سود): 2 درصد و دهک های 8، 9 و 10 (پربازده ترین): 80 درصد رتبه های زیر 3000 را شامل می شود.

طبق گزارش فرارو، دهک اول (فقیرترین): 2 دهم درصد و دهک دهم (ثروتمندترین) 48 درصد در این رتبه ها سهم دارند. این آمار با مشاهده نسبت مدارس دولتی: 2.3% و مدارس غیردولتی: 80% نگران کننده تر می شود. وضعیت در حوزه پزشکی و دندانپزشکی نیز بسیار عجیب و قابل تامل است. در این مناطق دهک اول: 1.3 درصد و دهک های 8، 9 و 10: 86 درصد سهم دارند، اما شرایط برق شریف آب مالی روی دست ما می ریزد، زیرا در برق شریف دهک های محروم، 1-vi، 2. و دهک های سوم: صفر درصد، دهک های هشتم، نهم و دهم: 87 درصد و دهک دهم: 60 درصد.

در این شرایط سوالاتی مطرح می شود که چرا نظام آموزشی کشورمان درگیر این وضعیت شده و چگونه می توان این وضعیت را اصلاح کرد؟ سید محمد بطایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو به این سوالات پاسخ داد:

ما هم درگیر نارضایتی در سیستم آموزشی هستیم
سید محمد بطایی به فرارو گفت: سرنوشت آینده کشور ما با حل مشکل بی عدالتی آموزشی گره خورده است. این روزها کلمه «نارضایتی» را زیاد می شنویم. این کلمه را بیشتر در بحث انرژی، آب و منابع طبیعی می شنویم، اما برای کیفیت آموزش هم همین کلمه را به کار می برم که متاسفانه این روزها کیفیت آموزش ما هم درگیر ناهماهنگی است. نابرابری در کیفیت آموزش در مناطق مختلف کشور به شدت افزایش یافته است و هر لحظه از عدالت آموزشی بیشتر و بیشتر دور می شویم. اکثر جوانانی که در آزمون سراسری دانشگاه ها موفق می شوند و در دوره های معتبر دانشگاهی شرکت می کنند، بیشتر مورد برکت خانواده و منطقه خود هستند، بنابراین اگر تمام اعداد و ارقامی که این روزها در مورد نرخ پذیرش منتشر می شود را در یک جمله خلاصه کنیم، این خواهد شد. بنابراین، نتیجه می گیریم که 80 درصد از افرادی که بالاترین رتبه را در کنکور داشتند و با معدل زیر 3000 در مدارس استثنایی شرکت کردند. در واقع این دانش آموزان در مدارس دولتی درس نمی خواندند. این گروه اغلب به دهک های 7، 8، 9 و 10 تعلق دارند.

وی افزود: به عبارتی دانشجویانی که از دهک های پایین هستند متاسفانه یا فرصتی برای ورود به دانشگاه پیدا نمی کنند و یا وارد دانشگاه های با سطح پایین تر می شوند. یعنی فرصت های شغلی ممتاز در آینده در اختیار اقشار خاصی قرار می گیرد و به عبارتی مشاغل ممتاز جامعه در اختیار برخی اقشار ضعیف قرار نمی گیرد. مشاغلی که در اختیار اقشار ضعیف قرار می گیرد، جایی برای پیشرفت و توسعه نخواهد داشت و معمولاً از طبقه پایین برخوردار خواهند بود. اما چرا همه این اتفاقات رخ داده و ادامه دارد چرا که تفاوت کیفیت آموزشی در مدارس افزایش یافته و خلأ زیادی در زمینه صلاحیت نیروی انسانی ایجاد شده است. نیروی کاری که در مناطق برخوردار کار می کند با نیروی کاری که در مناطق کم برخوردار کار می کند بسیار فاصله دارد. زمانی که شایستگی نیروی انسانی را افزایش دهیم، شکاف قابل توجه بین سطوح آموزشی کشور را نیز از بین خواهیم برد.

کیفیت آموزش متاثر از توجه به خواسته های معلمان و شایسته سالاری است
وزیر اسبق آموزش و پرورش کشورمان نیز به ما گفت: کیفیت کتب درسی و سطح معلمان تاثیر زیادی در کیفیت آموزش خواهد داشت. حدود 70 درصد کیفیت آموزش به شایستگی معلمان بستگی دارد. اگر بخواهیم نابرابری در آموزش را کاهش دهیم، باید کیفیت مدارس را ارتقا دهیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا